Rädda nattågen till och från Jämtland

Hjälp oss rädda Jämtlandsnattågen! Lämna din e-post och svara på fem snabba frågor om varför nattågen är viktiga för dig. Din röst stärker vårt påverkansarbete mot Trafikverket och regeringen. Vi håller dig uppdaterad.

vill rädda nattågen

Lämna din e-post och svara på fem snabba frågor

Genom att lämna din e-postadress godkänner du att STF lagrar och hanterar dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy.*

Lämna din e-post och svara på fem snabba frågor

Rädda nattågen till och från Jämtland

vill rädda nattågen

Rädda Jämtlandsnattågen

Enligt Trafikverket finns det inte tillräckligt med pengar för att köra upphandlade nattåg mellan varken Jämtland och Göteborg eller Jämtland och Stockholm året runt. Detta är inget annat än ett dråpslag mot människors möjligheter till ett hållbart resande – oavsett om det är för att uppleva Sveriges unika natur- och kulturmiljöer, arbetspendla eller besöka familj och vänner. Nattåg varje natt även utanför högsäsong är också viktigt för att sprida ut besökstrycket. Svenska Turistföreningen – och många med oss – kräver nu att regeringen sätter av pengar så att det kan köras nattåg hela året om.

Bli medlem för att bidra till vårt påverkansarbete för att rädda nattågstrafiken

Visste du att turismens största klimatpåverkan kommer från resandet? Med gemensamma krafter kan vi göra skillnad genom att välja att resa klimatsmart när vi upptäcker Sverige. Men då måste det också finnas klimatsmarta transporter att välja.

Bli medlem nu

Våra krav

1. Trafik året runt

Det ska upphandlas nattåg mellan Jämtland och Stockholm/Göteborg varje natt året om.

Foto: Stefan Nilsson

2. Bra standard

Nattågen ska vara fräscha, bekväma och pålitliga. Toaletterna måste fungera och det ska vara städat ombord.

3. Smartare banarbeten

Banarbeten ska planeras så att inte nattågen drabbas mer än andra tåg. Biljetterna kan släppas tidigare om banarbeten planeras i tid.

Hotet mot nattågslinjerna

Trafikverket har meddelat att pengarna de fått från regeringen för att upphandla nattågstrafik året runt inte räcker till Jämtlandsnattågen som går till och från Göteborg (Skövde, Örebro, Västerås) eller Stockholm (Uppsala, Gävle). SJ har meddelat att de inte kan fortsätta köra nattågstrafik till Västsverige utan statligt stöd. Det gäller även nattågen till och från Västerbotten tyvärr. Snälltåget har meddelat att de fortsätter köra nattågstrafik på kommersiell grund mellan Jämtland och Stockholm/Skåne under högsäsong, sommar och vinter. De har dessutom lovat att undersöka om de även kan köra till och från Göteborg.

Svenska Turistföreningen ser stora risker med att det saknas pengar för att upphandla Jämtlandsnattågen:

1. Ökad bil- och flygtrafik inom Sverige med negativ klimatpåverkan
  2. Mindre turism inom Sverige vilket drabbar boenden, restauranger och butiker
  3. Sveriges unika natur- och kulturmiljöer blir mindre tillgängliga

Skriv under Linneas namninsamling

STF-medlemmen Linnea Granqvist i Östersund reagerade snabbt och startade en namninsamling mot SJs beslut att lägga ner nattågen mellan Jämtland och Västra Götaland. Här kan du skriva under hennes upprop.

Mer om vårt hållbarhetsarbete