Solnedgång i fjällen

250 landställen

Drömmer du om ett eget landställe? Nu kan du göra slag i saken! Men utan lånelöfte och oro kring räntan.

Bland våra 250 boenden hittar du allt ifrån klassiska sommaridyller med vita knutar till avlägsna fjällstugor med storslagen utsikt. Alla boenden hos STF är noggrant utvalda för att ingen upplevelse ska likna den andra. Åk till landet med oss i sommar. Hela landet.

6 landställen utöver det vanliga

Vilket landställe drömmer du om? För att göra det lättare för dig att välja har vi samlat några favoriter.

Akka fjällstuga i sommarväder

Bli delägare i en fjällstuga

Visste du att du som medlem i STF är delägare i våra 44 fjällstugor? Genom medlemsintäkterna renoverar och underhåller vi stugorna. Genom att vara medlem ser du till så att våra gemensamma landställen i fjällen fortsatt kan finnas tillgängliga – både idag och i morgon.

Ta tåget till landet

När du bokar ett landställe via STF tar du dig nästan alltid lättast dit med tåget. Som medlem i STF får du 10-15% medlemsrabatt på tågbiljetter hos SJ, Snälltåget, Vy-tåg och Norrtåg. Perfekt för dig som vill kunna uppleva allt från fjäll till fält på ett prisvärt och klimatsmart sätt i sommar.

Läs mer & boka

Våra bästa smultronställen

Jag har ett långt strå med smultron längs Sörmlandsleden. Jag kan börja hemma i Nykvarn, vandra förbi Yngern och åka flotte ut till STF Myssjö Gård, för att sedan vandra vidare till vackra STF Långbro Gård i Mölnbo. Eller så vandrar jag från STF Bränneriet vid Nynäs Slott utanför Tystberga till Källviks brygga, där jag tar båten ut till STF Sävö Vandrarhem för en etapp runt denna fantastiska lilla ö.

Magnus Wallin, Regionansvarig STF Anslutna boenden

Kvinna sitter på klippa vid Skierfe

Mitt bästa smultronställe i Sverige är på bergstoppen Skierfe i den sydöstra delen av Sarek. Höjden över havet är 1179 meter och vandringen upp kan betraktas som lätt. Kan verkligen rekommendera det, trots att det inte växer smultron på toppen!

Elhiin Wieselblad, Medlemsombud STF Uppsala

3 faluröda idyller

Drömmer du om ett rött hus med vita knutar i sommar? Självklart hittar du dem hos oss!

STF Stora Kalholmen Vandrarhem

Stockholms skärgård
Vacker ö i Stockholms skärgård

Hitta ditt landställe i sommar

Stockholms skärgård eller skånska vidder? Helt utan amorteringskrav och renoveringsångest.

Boka ditt landställe hos oss

Mer inspiration

Bästa sommartipsen

Svensk sommar. Långa dagar, ljusa nätter, blommande ängar och härliga bad. Smultron, utemys och vandring i fjällen.

Vandrare som njuter av utsikten i fjällen

Allt om vandring

Här hittar du alla våra vandringstips, guider samt kvalitativ information om ett brett urval av Sveriges alla vandringsleder.

Nääs Slott med Sävelången i bakgrunden

Alla boenden på karta

Här hittar du landställen i hela Sverige – från norr till söder.