Bruna kortet

hand som håller i bruna kortet

Klarar du testet för Bruna kortet?

Vet du hur du bör uträtta dina behov i naturen? Gör testet och få det ”Bruna kortet” – ett bevis på att du behärskar den ädla konsten att bajsa respektfullt. Både mot naturen och de som vistas i den.

antal med Bruna kortet

Genom att göra testet godkänner du att STF lagrar och hanterar dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy.*

Klarar du testet för Bruna kortet?

antal med Bruna kortet

Så här bajsar du med hänsyn

Vår svenska allemansrätt är fantastisk! Den möjliggör naturupplevelser för alla och bygger på att visa hänsyn mot markägare, djur, natur och andra människor. STF jobbar för att sprida kunskap om hur du vistas i naturen på ett hållbart sätt och vill nu göra dig till en expert på att bajsa i naturen! Läs igenom våra tips och få koll på hur du bör uträtta dina behov i naturen och gör sedan testet för att få det Bruna Kortet. Lycka till!

Ryggsäck

1. Packa rätt

Ta med toapapper, en liten spade och handsprit. Undvik våtservetter. Bajspåse för hund kan också vara en god idé att ha med.

Vandringsled

2. Långt från vandringsleder

Gå en bra bit från vandringsleden, minst 100 meter. Tänk också på att inte göra dina behov nära vindskydd, raststugor eller privata hus.

Vattendrag

3. Långt från vattendrag

Välj en plats som ligger långt från vattendrag, bakterier kan nämligen sprida sig och göra vattnet otjänligt och allmänt otrevligt.

Spade i marken

4. Gräv en grop

Gräv en grop som är några decimeter djup. Ta-da! Här är din utomhustoalett. Gör nummer två och täck sedan över gropen ordentligt med jord, stenar eller kvistar från marken.

Toapapper i naturen

5. Toapapper

Vanligt toapapper kan du gräva ner. Det förmultnar på 2-4 månader. Våtservetter har naturen svårt att bryta ned då de innehåller kemikalier. Stoppa i en hundbajspåse och ta med!

dass på fjället

6. Tillgång till dass

Passa på att bajsa när du har tillgång till dass – STFs fjällstugor erbjuder exempelvis utedass. Toalett och utedass är alltid det bästa alternativet om det finns att tillgå.

Aprilskämt som blev verklighet

STF lanserade Bruna Kortet som ett aprilskämt och fick ett överväldigande gensvar. Återkopplingen var rungande överens, att det var både behövligt och efterlängtat. Så nu har vi gjort verklighet av skämtet och skapat en diplomskola för alla som vill lära sig att bajsa på ett sätt som är snällt mot både naturen och andra som vistas där.

Min värsta käpphäst
– Var du än gör det, hur du än gör det, lämna aldrig toalettpapper synligt i naturen.

Eva Kätting, ordförande STF Gotland Lokalavdelning, i intervju med P4 Gotland (fotograf Jill Lockman-Lundgren/Sveriges Radio)

Bli medlem och bidra till vårt arbete att utbilda om allemansrätten

Att bli medlem i Svenska Turistföreningen är inte bara till glädje för dig. Det har betydelse för så många fler. Tillsammans gör vi det möjligt för både dig och andra att uppleva mer av Sverige. Idag och imorgon.

Bli medlem nu

Mer inspiration

Fler vandringstips

Det fantastiska med vandring i Sverige är att det alltid finns mer att upptäcka. Här har vi samlat massor av vandringstips!

blomsteräng i sverige

Bästa sommartipsen

Det bästa svensk sommar har att erbjuda hittar du hos oss. Här delar vi med oss våra bästa sommartips!

Alla boenden på karta

Våra 250 boenden finns utspridda över hela Sverige. På vår karta kan du överskådligt planera din nästa semester.