Saltoluokta i soluppgång

Drömupplevelser i Sverige

Stå på toppen av Sveriges högsta berg, vandra i förtrollande midnattssol eller avnjuta naturnära lyx i glampingtält? Sverige är fullt av oförglömliga äventyr. Här listar vi drömupplevelser alla borde få vara med om någon gång i livet. Bara att lägga till på listan!

Kebnekaises topp bestigning

Bestig Sveriges högsta berg

Att bestiga Kebnekaise är ett äventyr många drömmer om att göra. Följ med STFs guider upp till sydtoppen via östra leden, ett äventyr som tar dig över bäckar, branter, glaciärer och lättare klättring mot Sveriges högsta utsikt. Känslan när man tagit sig upp är obeskrivlig!

Bo enkelt och naturnära i fjällstuga

Lämna vardagens stress bakom dig och upplev fullständig närvaro i naturen när du bor i en av STFs fjällstugor – utan el och vatten. Det här är upplevelsen för dig som vill ha en unik möjlighet att komma riktigt nära naturen i obeskrivligt vacker fjällmiljö.

Vandra Kungsleden

Njut av dramatiska fjällvyer, klara sjöar, djupa dalar och orörda skogar längs med Sveriges kanske mest kända vandringsled. Den drygt 450 kilometer går genom imponerande fjällområden och fyra nationalparker.

kloten glamping

Lyxigt glampingtält i naturen

Tror du att tälta inte är för dig? Tänk om! I södra Dalarna, mitt i vackra Bergslagens fina skogar, kan du bo i ett lyxigare glamping-tält med dubbelsäng och egen brygga. Ingår gör matleverans med båt och en alldeles egen kanot.

midnatssol abisko

Oförglömlig vandring i midnattssol

Midnattssol är något helt unikt för norra Sverige. Missa inte chansen att uppleva naturen på ett magiskt sätt! Vandra upp till Nuoljas topp på 1 164 meters höjd i gyllene midnattssolljus. Väl uppe firar du med bubbel och utsikt.

Signaturled höga kusten

Upptäck en Signaturled

Vi har valt ut några av de mest natursköna vandringslederna från norr till söder och kallar dem för Signaturleder. Alla leder är kvalitetssäkrade och karaktäristiska för just sin landsdel. Fjorton stycken finns det att välja mellan. Vilken blir din favorit?

trädkoja Granö beckasin

Bo i koja bland träden

Tänk dig att bo som en fågel, i en egen holk – fast med sköna sängar, dusch och snygg inredning. Hos Granö Beckasin kan du göra just detta. Uppe bland träden, säkert förankrade i starka tallar, får du en övernattning utöver det vanliga och vaknar med fantastisk utsikt över Ume älv.

Se fjällräv på safari

Följ med på en oförglömlig och spännande guidning för att lära känna Sveriges enda arktiska rovdjur – fjällräven. Självklart på behörigt avstånd så att den inte blir störd. Intäkterna från turen går till Svenska Fjällrävsprojektet som jobbar med att bevara arten.

Flotte Myssjö Gård

Övernatta på en flotte

Sugen på en övernattning utöver det vanliga? Då är Flottellet hos STF Myssjö Gård, söder om Stockholm, något för dig. Här sover du gott på en ombonad flotte omgiven av ljudet av sjön Yngerns vågskvalp och skogens tystnad.

Bli medlem i STF

För dig som vill upptäcka Sverige. Och för dig som vill få andra att upptäcka.

Bli medlem nu!

Fler sidor för dig

tre personer pekar ut mot fjället

Alla aktiviteter och upplevelser

Det finns mycket att upptäcka vid sidan av vägen, lite längre in i skogen och lite högre upp på fjället.

Två vandrare spanar över fjället

Guider och tips

Här har vi samlat riktigt bra tips och guider som hjälper dig på vägen – oavsett hur stort eller litet ditt äventyr är.

Våra boenden på karta

Våra cirka 250 boenden är utspridda från norr till söder över hela Sverige där samtliga har fantastiska upplevelser att erbjuda.