Två vandrare i kvällssol
Dina medlemsförmåner
Som medlem är du med och ger fler möjlighet att upptäcka Sverige. Som tack får du flera förmåner.

Medlemsförmåner

Populära medlemsförmåner

10 – 15% rabatt på tågresor

Som medlem i STF får du 10-15% medlemsrabatt på tågbiljetter hos 4 tågoperatörer som tillsammans täcker majoriteten av Sverige. Medlemsrabatten gäller på SJ, Snälltåget, Vy-tåg och Norrtåg. STF verkar för en hållbar turism som värnar om besöksmålens natur- och kulturvärden. Däribland att miljövänliga kommunikationsmedel används i så hög utsträckning som möjligt.

boende på sommaren

Medlemsrabatt på boende

Som medlem i STF är du med och bidrar i arbetet att göra det möjligt för fler att upptäcka Sverige. Som tack bor du alltid till rabatterat pris när du bokar i STFs bokningskanaler.

Tidningen Turist

Alla medlemsförmåner

Dina förmåner som medlem är samlade i en rullgardinsmeny under varje kategori

10% rabatt på tågresor – SJ

Sveriges största tågoperatör som kör till många av Sveriges destinationer. Nattågstrafiken till övre Norrland körs av Vy-tåg och inte SJ.

Sök och boka resa (kräver inloggning)

Läs mer om erbjudandet och SJs sträckor

10% rabatt på tågresor – Snälltåget

Snälltåget kör under säsong till utvalda fjälldestinationer. Ofta ingår busstransfer från tågstationen ända fram till skidorten/fjällvandringens startpunkt. Snälltåget kör även sträckan Malmö – Stockholm året runt, och till Berlin sommartid.

Sök och boka resa (kräver inloggning)

Läs mer om erbjudandet och Snälltågets sträckor

15% rabatt på tågresor – Norrtåg

Tåg i norra Sverige med sträckningar från Sundsvall i söder till Kiruna i norr, samt med en sträckning in mot Storlien och de jämtländska fjällen har du alla möjligheter att besöka din norra favoritdestination.

Sök och boka resa (kräver inloggning)

Läs mer om erbjudandet och Norrtågs sträckor

15% rabatt på tågresor – Vytåg

Vy-tåg kör nattåg på sträckan Stockholm – Abisko – Narvik. Tåget stannar på flera platser i mellersta Sverige och på vägen mot Narvik når du populära destinationer som Gällivare, Kiruna, Abisko, Björkliden och Riksgränsen.

Sök och boka resa (kräver inloggning)

Läs mer om erbjudandet och Vytågs sträckor

15% rabatt på bussresor – Härjedalingen och MasExpressen

Med Härjedalingen och MasExpressens expressbussar åker du snabbt och bekvämt mellan Stockholm och Dalarna, Hälsingland, Härjedalen samt Jämtland.

Sök och boka resa (kräver inloggning)

Läs mer om erbjudandet

Skjutsgruppen – enkelt att samåka

Alla medlemmar i Svenska Turistföreningen erbjuds möjligheten att gratis ansluta sig till Skjutsgruppens samåkningsplattform. Där kan du hitta andra som ska åka till samma plats som du.

Logga in och skapa gratis konto

Läs mer om Skjutsgruppen

Upp till 15% rabatt på hyrbil – Avis

Som medlem i STF får du upp till 15 % rabatt vid bokning av hyrbil hos Avis.

Registrera dig och boka hyrbil (kräver inloggning)

Läs mer om erbjudandet

Alltid medlemspris på boende när du bokar med STF

Som medlem bor du alltid till rabatterat pris när du bokar i STFs bokningskanaler. På våra fjällstationer och fjällstugor får du som vuxen, senior eller ungdom 100 kr i rabatt per person och natt. Barn (5-15 år) får 50 kr i rabatt per barn och natt i sällskap av STF-medlem. På våra övriga boenden får du som vuxen, senior eller ungdom 50 kr i rabatt per person och natt. Barn (5-15 år) får 25 kr rabatt per barn och natt i sällskap av STF-medlem.

Läs mer om våra medlemsrabatter för boende

Notera att du måste boka i någon av nedanstående bokningskanaler för att kunna ta del av medlemspriset på boende:

• Här på hemsidan hemsidan
  • Via STFs Bokning
  • Direkt ute på våra boenden
Aktuella kampanjer – upp till 25% rabatt

Aktuella kampanjer på ett brett urval av boenden över hela Sverige med upp till 25 % rabatt! För att ta del av erbjudandena måste du boka online och vara medlem i STF eller bli det i samband med att du bokar.

Se aktuella kampanjer här

Rabatt på boende hos DNT i Norge

Som medlem i STF bor du med samma medlemsrabatt som DNTs medlemmar på samtliga hytter som listas hos DNT

Bokningen ska göras digitalt via länken nedan. För att erhålla rabatt behöver du uppge ditt medlemsnummer direkt i bokningsflödet, och uppvisa giltigt medlemskap på boendet i samband med incheckning.

Boka här

Medlemsrabatt på aktiviteter
Som medlem får du rabatt på STFs kurser och paket när du bokar i STFs bokningskanaler. Hos oss hittar du allt från guidade vandringar och nybörjarkurser till skidturer och familjepaket. Även hos våra lokalavdelningar får du som medlem ofta rabatt på våra lokala aktiviteter.
Upp till 25% rabatt på friluftsutrustning – Outnorth

Vi sänker trösklar för människor att komma ut i naturen, och att skaffa friluftsutrustning kan vara ett hinder för många. Som medlem får du därför mellan 5-25 % rabatt på stora delar av Outnorths sortiment på ordinarie pris. Förmånen gäller till 30 september 2024.

15% rabatt på hyra av utrustning – Outdoor Buddies

Köp inte mer än vad du behöver! Outdoor Buddies är ett hållbart alternativ till att köpa utrustning. Det är en komplett uthyrningstjänst för frilufts- och skidkläder samt utrustning. Som STF-medlem får du 15 % rabatt på hyran. Förmånen gäller t.o.m. 2025-02-02.

15% rabatt på kartor och guideböcker – Kartbutiken

Som medlem i STF har du 15 % rabatt på Kartbutikens ordinarie sortiment. Här finns Sveriges bredaste utbud av kartor och guider för vandring och friluftsliv i Sverige. Förmånen gäller t.o.m 2025-01-01.

10% rabatt på SUP & kajak – Kayakomat

Vi tror på friheten att paddla var som helst och när som helst. KAYAKOMAT erbjuder obemannad uthyrning av SUP och kajak på ca 150 platser i Sverige. Boka, lås upp, paddla. Stabila kajaker, där one size flytväst självklart ingår. Upptäck sommar-Sverige från ett nytt perspektiv!

Förmånen gäller t.o.m 2024-10-31, med undantag för de uthyrningsstationer som stänger tidigare. Logga in här för att ta del av kampanjkoden
10% rabatt på reselakan – Sleep in Silk

STF-medlemmar har 10 % rabatt på samtliga varor hos Sleep in Silk, bland annat reselakan och reseplagg i sidan. Rabatten gäller ej redan rabatterade produkter. Förmånen gäller tillsvidare.

Logga in här för att ta del av kampanjkoden
Upptäckter på hemmaplan – STF lokalavdelning

Som medlem får du gratis ansluta dig till någon av STFs drygt 65 lokalavdelningar. Genom din lokalavdelning kan du upptäcka mer av Sverige på hemmaplan, på din fritid eller semester. Här arrangeras allt från vandringar, föreläsningar och studiebesök till resor, skidturer och studiecirklar. Många lokalavdelningar är också med och påverkar i lokala frågor som rör natur, kultur, friluftsliv och hållbar turism.

Hitta din lokalavdelning
Fri olycksfallsförsäkring

Du som är medlem i STF och deltar i en aktivitet som arrangeras av STF omfattas av en olycksfallsförsäkring som gäller under aktiviteten.

Läs mer här
Tidningen Turist

I STFs medlemstidning Turist läser du om utposter, konstupplevelser och magiska naturområden – om platser du inte ens anade att du längtar till. Turist tipsar om fjällens bästa vandringar och storstans läckraste kaféer och ger inspiration och kunskap om friluftsliv och reselandet Sverige. Som medlem får du tidningen hem i brevlådan. Utvalda artiklar finns även på webben.

Till Turist.se