17 nya platser att semestra på

Svenska Turistföreningen, STF, välkomnar sedan årsskiftet 17 nya boendemöjligheter inom STF-familjen, spridda över hela landet, allt från rofyllda miljöer och naturnära upplevelser till kulinariska äventyr och historisk charm.

Bland dessa finns historiska och kulturella boenden som Ardrebo Bed and Breakfast på Gotland, Willa Armas Bed & Breakfast i Tornedalen, Pensionatet i Piteå, Backadal Gård B&B i Ystad, Smålandsgården i Gränna och Levar Hotell i Västerbotten. Matfokuserade destinationer som Kullagårdens Wärdshus i Skåne, Kapten Bille’s Restaurang & Logi vid Göta kanal, och Gysinge Wärdshus & Hotell i Gästrikland förhöjer upplevelsen med lokala råvaror och traditionell husmanskost. Naturnära och unika boenden inkluderar Granö Beckasin Hotell i Västerbotten, Lotsstugan i Järnäsklubb, Vita huset vid Stora Le i Dalsland, och Soltägtgården i Tällberg, Dalarna. För aktiviteter och friluftsliv finns Holmöns Prästgård i Umeå, Långbro Gård i Södermanland, och Finnhamns vandrarhem i Stockholms skärgård. Och den nyaste platsen är STFs första kuststuga med ideella värdar på ön Pite-Rönnskär, i Skellefteås skärgård som öppnade 24 juni. Alla finns samlade på svenskaturistforeningen.se/nyaboenden

STF är en ideell medlemsförening, grundad 1885 som arbetar för att alla ska ha tillgång till Sveriges natur och kultur, idag och i framtiden. Det kräver bland annat bättre möjligheter att turista hållbart, bra boenden runt om i landet, att slå vakt om allemansrätten och inte minst inspirera och guida till nya äventyr. STF driver ett 50-tal boenden i egen regi, främst i fjällen. Förutom dessa finns cirka 180 boenden anslutna till STF. De ägs och drivs av egenföretagare som valt att samarbeta med STF. Samarbetet bygger på delade värderingar, ett personligt värdskap samt närhet till natur- och kulturupplevelser.

Från söder till norr

Backadal Gård B&B, Ystad Skåne
Backadal Gård ligger strax utanför Ystad på Skånes sydkust, nära Österlen. Den klassiska skånegården har sex nybyggda rum i den tidigare stallängan, inredda med egna badrum och bevarade originaldetaljer. Pensionatet drivs av Palle och Anna Eriksson och erbjuder en rofylld miljö omgiven av hagar och åkrar. Gäster kan njuta av långfrukost med nybakat bröd och lokala inslag, samt avkoppling i trädgården. Med närhet till Ystad och dess historiska stadskärna, samt den vackra sydkustens små byar och fiskelägen, är Backadal Gård en idealisk bas för att utforska Skåne.
Bilder: https://share.mediaflow.com/sv/?ELMEHNNXGD
kort webbadress för faktaruta i tryckt media: svenskaturistforeningen.se/backadalgard

Kullagårdens Wärdshus. Skåne
Kullagårdens Wärdshus ligger mitt i Kullabergs naturreservat i Mölle, Skåne, och har anor från 1500-talet. Värdshuset erbjuder en rofylld miljö med dramatisk natur, inklusive klippor, havsutsikt, grottor och bokskogar. Här kan gästerna njuta av aktiviteter som vandring, cykling och bad, samt utforska närliggande byar och städer som Mölle och Helsingborg. Drivs av Petter och Malin Sandström. Maten är en central del av upplevelsen, med en filosofi om naturliga och rena smaker. All mat lagas från grunden, med säsongsanpassade och lokala råvaror av högsta kvalitet.
Bilder: https://share.mediaflow.com/sv/?6SMEVN5XAI
kort webbadress för faktaruta i tryckt media: svenskaturistforeningen.se/kullagarden

Smålandsgården, Gränna Visningsö Småland
Smålandsgården, beläget i Gränna och Visingsö med utsikt över sjön Ören, är ett gästgiveri med hundraårig historia. Byggt på 1920-talet av systrarna Falck-Persson, erbjuder det idag ett familjärt boende med hotellrum, stugor och lägenheter. Drivet av familjen Lorentzon med fokus på hållbarhet, serverar restaurangen rustik mat med småländska råvaror. Gäster kan njuta av natur- och kulturupplevelser, bada i sjön och koppla av i bastun vid vattnet. Närliggande attraktioner inkluderar Grännas kullerstensgator, Visingsö, och lokala gårdsbutiker.
Bilder: https://share.mediaflow.com/sv/?FGMEQN0WUP
kort webbadress för faktaruta i tryckt media: svenskaturistforeningen.se/smalandsgarden

Ardrebo Bed and Breakfast, Gotland
Ardrebo Bed and Breakfast ligger i en renoverad gammal lanthandel i Ardre på östra Gotland. Boendet har tio personligt inredda rum, alla med eget badrum och flera med egen ingång och uteplats. Ardrebo är en bra utgångspunkt med närhet till Ljugarns stränder och restauranger, samt möjligheter till fiske, bad, cykling och vandring i närområdet. På plats finns också ett kafé som serverar hembakt och hemlagat, med fokus på lokala och ekologiska råvaror, där även frukosten för B&B-gästerna serveras. Ägs och drivs av Annalena Almgren och Johan Rosengren.
Bilder: https://share.mediaflow.com/sv/?OOMEINYTAM
kort webbadress för faktaruta i tryckt media: svenskaturistforeningen.se/ardrebo

Kapten Bille´s Restaurang & Logi (nya ägare) Norsholm, Göta Kanal
Kapten Bille’s, beläget i ett historiskt hamnmagasin från 1890 vid Norsholms sluss längs Göta kanal, erbjuder rustika rum och en restaurang med fokus på högkvalitativa måltider. Restaurangen, med sitt läge vid kanalens kant, serverar mat med naturliga och rena smaker, tillagad från grunden med säsongsanpassade lokala råvaror. Gästerna kan njuta av både traditionell husmanskost och innovativa rätter, skapade av mästerkocken Chef León, som kombinerar tradition och nytänkande för att skapa en unik smakupplevelse. Under varma dagar flyttas serveringen ut på trädäcket, där man kan avnjuta måltiden samtidigt som båtarna glider förbi. Kapten Bille’s erbjuder en kulinarisk resa i en miljö som förenar historia och modern bekvämlighet.
Bilder: https://share.mediaflow.com/sv/?FTMERNMXNZ
kort webbadress för faktaruta i tryckt media: svenskaturistforeningen.se/kaptenbilles

Vita huset vid Stora Le, Dalsland
Vita huset vid Stora Le, beläget i den dalsländska naturen med utsikt över sjön, erbjuder en avkopplande miljö med renoverade, personligt inredda rum, varav flera har sjöutsikt och pentry. Gäster kan njuta av frukostbuffén med hembakat bröd och närodlade varor i matsalen som går i allmogestil. Trädgården sluttar ner mot bryggan som inbjuder till dopp i sjön. I närheten finns vandringsleder och cykelvägar, samt Tresticklans nationalpark med sitt rika djur- och växtliv. Sjön Stora Le är idealisk för paddling och fiske, och kanoter finns att hyra på plats. Utflyktsmål som Halden, Halmens hus och Dalsland Moose-ranch är lättillgängliga.
Bilder: https://share.mediaflow.com/sv/?CAMEUNQCRX
kort webbadress för faktaruta i tryckt media: svenskaturistforeningen.se/storale

Långbro Gård, Mölnbo, Södermanland
Långbro Gård, en historisk herrgård från 1844 i Sörmland, erbjuder en mix av historia och hållbarhetsinspiration. Här hålls kurser i odling och hantverk, och gäster kan njuta av trädgården, hälsa på fåren, utforska skogsstigar eller fika i trädgårdskaféet. Rummen är inredda med antikviteter och nutida konst, och frukosten består av ekologiska lokala råvaror. På kvällen finns möjlighet till vedeldad bastu, grillning och brädspel. Långbro Gård erbjuder även ekologiska middagar och grillpaket under sommaren, med gårdskaféet öppet vissa kvällar.
Bilder: https://share.mediaflow.com/sv/?7MMEANQC7H
kort webbadress för faktaruta i tryckt media: svenskaturistforeningen.se/langbrogard

Finnhamns vandrarhem Stockholms skärgård
Finnhamns vandrarhem, ett landmärke i Stockholms skärgård i över 100 år, var tidigare en privat sommarbostad och är idag ett populärt vandrarhem. Det gula huset erbjuder 87 bäddar fördelade på 28 rum, med nyrenoverade duschar och toaletter samt ett gästkök i huvudbyggnaden. Finnhamn har en restaurang med takbar, en kiosk, lanthandel och aktiviteter som utegym, fotbollsplaner och beachvolleybollplan. Vandrarhemmet välkomnar hundar i vissa stugor och har en hundrastgård. Öarna Jolpan och Idholmen, som utgör naturreservatet Finnhamn, erbjuder urskogsliknande skog, ekar och ett rikt djurliv, inklusive fem arter av hackspett och havsörn. Vandrarhemmet är öppet året runt, men under vintern endast för större grupper.
Bilder: https://share.mediaflow.com/sv/?FLMERNQC2T
kort webbadress för faktaruta i tryckt media: svenskaturistforeningen.se/finnhamn

STF Gysinge Wärdshus och hotell Gästrikland
STF Gysinge Wärdshus & Hotell, beläget vid Nedre Dalälven i Gästrikland och granne med Färnebofjärdens nationalpark, är en historisk anläggning som tidigare tillhörde Gästriklands största järnbruk. Hotellet har rum varsamt renoverade med traditionell byggnadsvård. Hotellets välrenommerade restaurang fokuserar på traditionell svensk husmanskost, lagad från grunden med lokalproducerade och ekologiska råvaror. På menyn finns rätter tillagade med svenskt och KRAV-certifierat kött, och måltider kan avnjutas i den anrika bruksmiljön eller på uteserveringen under sommaren. Gysinge har naturnära aktiviteter som paddling, vandring och cykling, samt kurser och besök inom byggnadsvård.
Bilder: https://share.mediaflow.com/sv/?C6MEFN3CT2
kort webbadress för faktaruta i tryckt media: svenskaturistforeningen.se/gysinge

Pensionat Soltägtgården, Tällberg Dalarna
Soltägtgården, beläget på Plintsbergs sluttningar ovanför Tällberg i Dalarna, erbjuder en rofylld atmosfär med utsikt över sjön Siljan. Detta pensionat, grundat av konstnären Harald Andrén och verksamt sedan 1948, har varsamt renoverats för att bibehålla sin sekelskiftescharm och moderna bekvämligheter. Boendealternativ inkluderar dubbelrum i huvudbyggnaden och lägenheter i ett annex. Gäster kan njuta av en stor frukost i matsalen med hembakat bröd och utsikt över Siljan, samt av soppor, pajer och desserter i det helgöppna caféet. Soltägtgården erbjuder även bastu, relaxavdelning och utrustning för mindre konferenser.
Bilder: https://share.mediaflow.com/sv/?WEMEFN1CQF
kort webbadress för faktaruta i tryckt media: svenskaturistforeningen.se/soltagtgarden

STF Pite-Rönnskär kuststuga – som fjällstuga fast vid kusten VästerbottenI slutet av juni öppnade STF upp sin första kuststuga. Ett pilotprojekt för att se om vi kan applicera vårt väl fungerande fjällstugekoncept till kusten. Ideella stugvärdar tar emot gästerna men till skillnad från i de flesta fjällstugor finns här el och vatten. Man bor bekvämt i den gamla fyrvaktarbostaden i något av tvåbäddsrummen, bastar i den vedeldade bastun och lagar mat i självhushållsköket. På helgerna går det reguljär båttrafik, andra dagar finns det båttaxi eller nå ön med egen båt eller kajak/kanot. Lotshuset har 16 bäddar fördelat på 8 rum, ett mindre kök för självhushåll och gemensam mulltoalett och dusch.
Bilder: https://share.mediaflow.com/sv/?3QME2NU1WL
kort webbadress för faktaruta i tryckt media: svenskaturistforeningen.se/piteronnskar

Granö Beckasin Hotell, Umeå, Västerbotten
Granö Beckasin ligger längs Umeälven i Västerbottens inland, mitt emellan Lycksele och Umeå. Boendet erbjuder fågelnästen i träden, hotellrum och hotellstugor, samt en ekologisk restaurang som serverar lokala råvaror. Här kan gästerna uppleva naturen året runt genom aktiviteter som vandring, hundspann, snöskoterturer, kanotfärder och timmerflotte. Besökare kan också njuta av norrsken och midnattsljus, eller koppla av i en vedeldad bastu vid älven. Granö Beckasin startades 2005 av en grupp lokala vänner för att skapa arbetstillfällen och bevara byskolan, och idag bidrar verksamheten till bygdens utveckling och entreprenörskap.
Bilder: https://share.mediaflow.com/sv/?DRME4N7WRH
kort webbadress för faktaruta i tryckt media: svenskaturistforeningen.se/granobeckasin

Lotsstugan Järnäsklubb , Nordmaling utanför Umeå, Västerbotten
Längst ut på Järnäshalvön, i det gamla fiskeläget Järnäsklubb, ligger Lotsstugan, ett hus med anor från 1700-talet. Beläget nära havet, erbjuder Lotsstugan en modern och avkopplande miljö med tre dubbelrum, kök och sällskapsytor i utkikstornet. Huset är en del av det marina naturreservatet Örefjärden-Snöanskärgården och nås enkelt med bil eller båt. Området är känt för sitt rika fågelliv och klippor som lockar solbadare. Med utsikt över havet och närhet till naturen, är Lotsstugan en plats för avkoppling och naturnära upplevelser.
Bilder: https://share.mediaflow.com/sv/?E6MEPHYFCH
kort webbadress för faktaruta i tryckt media: svenskaturistforeningen.se/lotsstugan

Levar Hotell Västerbotten
Levar Hotell är ett anrikt hotell med anor från 1635. Till det yttre påminner Levar Hotell lite om det kungliga slottet Rosendal på Djurgården i Stockholm. Och en gång i tiden bötfälldes faktiskt byggherren för att han kopierat slottet. Hotellet har huserat många prominenta gäster genom tiderna, som Karl XI och Carl von Linné. Rummen är karaktäristiskt inredda och döpta efter historiska personligheter. Beläget nära Umeå och Örnsköldsvik, är det ett naturnära alternativ med bra kollektivförbindelser. Gårdshuset erbjuder självhushåll och husdjursvänligt boende. Den välbesökta restaurangen är populär både bland ortsbor och förbipasserande gäster. På menyn står alltid svenskt kött och lokala råvaror, i största mån norrländskt.
Bilder: https://share.mediaflow.com/sv/?PQMELNBWQ6
kort webbadress för faktaruta i tryckt media: svenskaturistforeningen.se/levarhotell

Holmöns Prästgård, Umeå, Västerbotten
Holmöns Prästgård ligger mitt i den historiska bykärnan på Holmön, en del av Sveriges största marina naturreservat. Prästgården, byggd på 1800-talet, erbjuder en hemtrevlig och rymlig miljö perfekt för både avkoppling och friluftsäventyr. Huset har dusch, toaletter, bastu och modernt kök, och ligger 1,5 kilometer från färjeläget. Cyklar finns att hyra för att utforska omgivningarna, med vackra vandringsleder och skidspår direkt vid prästgården. Gården erbjuder även utrymme för stora kalas och fester, samt sommaraktiviteter som teatrar och filmkvällar. Holmöns Prästgård drivs av Holmöns Bygdebolag, där alla intäkter går tillbaka till byns utveckling.
Bild: https://share.mediaflow.com/sv/?GBMEGNACGS
kort webbadress för faktaruta i tryckt media: svenskaturistforeningen.se/prastgarden

Willa Armas Bed & Breakfast Tornedalen, Norrbotten
Willa Armas Bed and Breakfast ligger vid Armasjärvis strand nära Övertorneå. Den gamla skolan har sedan 2021 drivits av Hanna och Kimmo som ett B&B. Boendet erbjuder lugn och fridfull kontemplation i den stilla dalgången och är en utmärkt bas för att upptäcka Tornedalens natur och kultur. Gäster kan njuta av fiske, vandringsleder och Luppioberget samt vinteraktiviteter som längdskidåkning och snöskovandring. Tornedalen är känt för sin unika kultur med minoritetsspråket Meänkieli och starka hantverkstraditioner. Nära boendet ligger Övertorneå med sevärdheter som Hembygdsmuseet Aunesgården och NKFC.
Bilder: https://share.mediaflow.com/sv/?0IMEXNBTT2
kort webbadress för faktaruta i tryckt media: svenskaturistforeningen.se/willaarmas

Pensionatet Piteå Norrbotten
Pensionatet i Piteå är ett bed & breakfast med en hemma hos-känsla, där varje rum är unikt inrett med timmerväggar från 1850 och knarrande trägolv. Beläget nära vattnet och Piteå centrum, inkluderar Pensionatet en restaurang, butik, co-working space, yogastudio, keramikstudio, stenugnsbageri och mötesrum. Gäster kan njuta av mat, livemusik på sommarkvällar och kurser i keramik och yoga under vinterhalvåret.
Bilder: https://share.mediaflow.com/sv/?0IMEXNBTT2
kort webbadress för faktaruta i tryckt media: svenskaturistforeningen.se/pensionatetmalmgatan

För ytterligare information, besök, bilder mm, vänligen kontakta:
Jenny Engström, presschef STFJenny.engstrom@stfturist.se 0735-45 26 44