STF vill se höjd budget till friluftsliv i skyddad natur efter riksrevisionens granskning

Riksrevisionen visar i sin nya granskning att pengarna inte räcker till för att göra Sveriges nationalparker och naturreservat tillgängliga för besökare. Svenska Turistföreningen vill nu se att alla partier prioriterar höjda anslag till vindskydd, grillplatser och vandringsleder i sommarens budgetförhandlingar.

– Vi får rapporter från hela landet att länsstyrelserna inte har råd att sköta nationalparker och naturreservat. Efter de mycket kraftiga neddragningarna är det nu dags att politiken åter höjer anslagen så att fler människor kan välkomnas ut i friluftslivet, säger Daniel Skog, hållbarhetsansvarig STF

Riksrevisionen skriver i sin rapport att det inte går att nå målet att göra nationalparker och naturreservat tillgängliga för besökare med så låg budget som är avsatt i dag. Rapporten visar tvärtom att många länsstyrelser i dag prioriterar att avveckla friluftsanordningar eftersom pengarna saknas. I rapporten visar Riksrevisionen att länsstyrelserna till och med efterfrågar tydligare prioriteringar från regeringen om vilka friluftsåtgärder som ska prioriteras bort med tanke på budgetnivån.

– Riksrevisionens rapport visar att det vi hör från våra medlemmar och boenden i hela landet stämmer. Med så här låg budget klarar inte länsstyrelserna av att sköta vindskydd, grillplatser och vandringsleder i svenska nationalparker och naturreservat, avslutar Daniel

Statens budget för skötsel av värdefull natur minskade med cirka 45 procent mellan 2022 och 2023. STF lanserade därför 2023 uppropet ”Stoppa nedskärningarna i naturen” som över 64 700 personer signerade.

Läs mer i Riksrevisionens granskning ”Förvaltningen av skyddad natur”

Läs mer om STFs upprop Stoppa nedskärningarna i naturen