Historiskt kollage med svartvita bilder

Från akademisk förening till folkrörelse

Svenska Turistföreningen grundades i Uppsala 1885 av en grupp friluftsintresserade geologistudenter. Redan från början var målet att främja turismen och göra Sverige mer tillgängligt för alla. De första åren riktade föreningen främst in sig på de svenska fjällen, men uppdraget spred sig snabbt till övriga landet.

Fjällen blir tillgängliga
Ett av föreningens första stora uppdrag var att göra de svenska fjällen tillgängliga för turister. 1887 började man pricka ut de första vandringslederna och 1899 drog planerna igång för den storslagna Kungsleden mellan Abisko och Kvikkjokk.

Den första fjällstugan byggdes 1888 – en hydda vid Varvekälven på leden mellan Kvikkjokk och Sulitelma. Sedan dess har STF utvecklat ett nät av fjällanläggningar som finns utspritt längs med lederna över stora delar av fjällkedjan.

Idag fungerar föreningens fjällstationer som ett nav där du hittar boende, kurser, ledarledda turer, restauranger och butiker. Våra fjällstugor ligger i natursköna platser 10 till 20 kilometer från varandra längs välmarkerade skid- och vandringsleder. I en fjällstuga bor du enkelt men mysigt och delar både utrymme och erfarenheter med andra gäster. Tack vare våra fjällanläggningar håller STF fjällen öppna för alla.

De första vandrarhemmen
Från början verkade STF framförallt i fjällen, men under 1930-talet fick vi önskemål från medlemmar som ville kunna resa och bo bra även i resten av Sverige. STF uppfann namnet vandrarhem för sina nya boenden – det knöt an till fjällvandring och signalerade hemtrevnad.

I maj 1933 öppnade därför STF det första svenska vandrarhemmet i Gränna. Utvecklingen gick snabbt och två år senare drevs hela 187 vandrarhem i STFs regi. Det fanns många olika slags vandrarhem och gästerna kunde välja mellan att bo i lador, skolsalar, kloster, medeltida hus och slottsmiljöer.

Idag har vi över 250 personliga och genuina boenden runtom i Sverige som gör det möjligt för människor att upptäcka natur och kultur.

STF idag
Vad som började som en liten akademisk förening har idag växt till en av landets största folkrörelser med ca 250 000 medlemmar. På anläggningarna och i våra många lokalavdelningar anordnar vi varje år flera tusen kurser och aktiviteter. Grundtanken är dock densamma som för 130 år sedan: att få fler människor att upptäcka Sverige.

Dag Hammarskjölds Backåkra
Förenta Nationerna andre generalsekreterare Dag Hammarskjöld var en engagerad miljövän och satt i styrelsen för Svenska Turistföreningen.

Backåkra ligger mitt ute på den skånska heden, omringad av tre vackra naturreservat, och var tänkt att bli hans fasta plats i Sverige. Hammarskjöld hann tyvärr aldrig bo någon längre tid på gården. Han omkom i en flygolycka under ett FN-uppdrag 1961. Gården testamenterades av Dag Hammarskjöld till STF 1961 och har ägts och drivits av föreningen fram tills 2015.

Sedan november 2015 har en stiftelse, bestående av STF, Svenska Akademien och släkten Hammarskjöld, tagit över ägandet och driften av Dag Hammarskjölds Backåkra. Detta möjliggjorde nödvändiga renoveringar och att man kunde satsa på verksamheter i linje med Hammarskjölds intressen.

Stiftelsen Dag Hammarskjölds Backåkra har som målsättning att driva Backåkra som ett museum över Dag Hammarskjölds liv och gärning. Samtidigt ska det även vara en mötesplats för att främja forskning och verksamheter som låg i Dags intresse.