Tågbild

Res klimatsmart och rabatterat till upplevelsen

Visste du att turismens största klimatpåverkan kommer från resandet? Med gemensamma krafter kan vi göra skillnad genom att välja att resa klimatsmart när vi upptäcker Sverige. Här får du tips och information om hur du tar dig till våra boenden både miljövänligare och billigare!

Det finns gott om STF-boenden du kan ta dig till med tåg eller buss. På vår bokningssida hittar du alla boenden som ligger nära en tågstation eller busshållplats samlade. På respektive boendes sida hittar du vägbeskrivningar under rubriken ”Hitta till boendet”.

Boenden du kan du resa till med tåg eller buss

Här får du tips på fyra härliga boenden du enkelt kan resa till med kollektivtrafik. Som tack får du dessutom en klimatbonus i form av rabatter eller lokala gåvor.

Åk kollektivt till vandringen

Med STF kan du vandra över hela Sverige: i storstadsnära miljöer, på Skåneslätten eller i fjällen till exempel. Kolla in våra tips på vandringar och charmiga boenden du tar dig till med tåg. På Transport fjällen kan du läsa mer om resor med buss, tåg och båt.

Vill du veta hur du kan resa hela vägen fram med olika transportslag?

På Resrobot kan du söka efter bästa resvägen med nästan all kollektivtrafik i Sverige. När du har planerat din resa och vet hur du ska åka kan du därefter med fördel gå tillbaka till STF:s hemsida och boka resan till ett billigare pris med din medlemsrabatt.

Rabatt på tåg- och bussresor

Som medlem i STF har du rabatt på SJ, Vytåg, Snälltåget och Norrtåg. Du får också rabatt på Härjedalingen och MasExpressens expressbussar. Mer information om hur du bokar med rabatt hittar du på vår medlemssida.

Till STFs medlemsrabatter för tåg och buss

Minimera utsläppen om du måste ta bilen

Reser du med bil till din upplevelse finns det flera sätt att minimera klimatavtrycket. Samåkning och elbil är två utmärkta alternativ för att göra skillnad. Som medlem i STF blir det ännu enklare med medlemsförmånen Skjutsgruppen!

Samåk till boendet med Skjutsgruppen
Alla medlemmar i Svenska Turistföreningen erbjuds möjligheten att gratis ansluta sig till samåkningsplattformen Skjutsgruppen. Har du ett fordon med lediga platser? Då erbjuder du dem. Har du inget fordon? Då ber du om plats. Läs mer på svenskaturistforeningen.se/skjutsgruppen.

Hitta elbilsladdare på karta

Har du elbil och vill veta var du kan ladda? På vår kartsida hittar du information om boenden och kan filtrera på de som erbjuder elbilsladdning.

Sök efter elbilsladdare

Beräkna klimatutsläppen från din resa

Vill du klimatberäkna din resa? På Klimatsmart semester kan du jämföra utsläppen för olika färdsätt.

STFs påverkansarbete för bättre kollektivtrafik

Undersökningar bland STFs medlemmar och gäster visar att de vill resa klimatsmart, men att det upplevs som dyrt och krångligt. Därför arbetar vi för att göra det klimatsmarta resandet enklare och billigare.

Det gör vi bland annat genom rabatterat pris på tågresor för medlemmar. Vi vill också att det ska vara minst lika enkelt att boka buss- och tågresor mellan Sveriges landskap som det är att boka en flygresa mellan olika länder. Så är det inte i dag. Biljetterna släpps sent och bokningssystemen är många – det gör det svårt för dig som ska resa. Här kan du läsa mer om vilka frågor STF driver för bättre kollektivtrafik: påverkansarbete för bättre kollektivtrafik.

Bli medlem i STF

För dig som vill upptäcka Sverige. Och för dig som vill få andra att upptäcka.

Bli medlem nu!