Visselblåsning

Syftet med STFs visselblåsarsystem är att göra det möjligt för personer att slå larm om det förekommer någon form av missförhållanden i vår verksamhet som det finns ett allmänintresse av att det kommer fram.

Visselblåsning gäller i normala fall inte frågor som endast berör en persons egna anställnings- eller arbetsförhållanden.

Längre ned kan du läsa vår policy om visselblåsning.

Så här fungerar STFs visselblåsartjänst

Vem kan visselblåsa?

Vem hanterar inkommande ärenden?

HR, styrelseordförande och GS/VD hanterar konfidentiellt alla visselblåsarärenden. Om ärendet avser någon av dessa tre funktioner/personer kommer ärendet hanteras endast av de två andra funktionerna.

Hur gör jag för att visselblåsa?

  1. Öppna visselblåsarverktyget i Visma (öppnas i ny flik)
  2. Klicka på ”Gör anmälan”
  3. Beskriv ditt ärende så tydligt som möjligt
  4. Ladda upp eventuella filer eller dokument som du vill bifoga.
  5. Skicka in ditt ärende

Ett ärende-ID genereras när du skapar ditt ärende. Spara ärende-ID på ett säkert ställe som endast du har tillgång till. Vänligen notera att ärende-ID inte kan återställas om du glömmer eller förlorar det.
För att följa ditt ärende, gå till visselblåsarverktyget och välj ”Följ mitt ärende”. Uppge ditt ärende-ID.

Tidplan för ärendehantering

Läs mer

STFs visselblåsarpolicy (pdf)


Mer om STF